Registrace Zapomenuté heslo?
 
přihlašovat automaticky
 
 
 
 
 

Celková cena s DPH:0,00 Kč

 
 

Autobaterie - přehled, dobíjení, sulfatace

Na našem automobilovém trhu se nejčastěji používají tři typy autobaterií:

Hybridní baterie

Hybridní baterie (již starší typ, ale stále v prodeji) má vždy zátky, je třeba kontrolovat hladinu elektrolytu, případně dolít (je bezúdržbová dle normy DIN). Většina hybridních baterií se však dolití během života nedočká a ani to často nepotřebují, je to dáno tím, že minusová deska baterie hybridní a Ca/Ca jsou vlastně principielně stejné. Plus mřížka je vyrobena technologií Pb legované antimonem, tzv. nízkoantimonová mřížka, vždy litá, má pevný rámeček (zpevňuje mřížku, omezuje vypadávání aktivní hmoty, prodlužuje životnost), nelze šidit tím, že mám tenkou desku, technologicky nemožné. Kvalita a provedení plus desky ovlivňuje životnost baterie zásadním způsobem. Mínusová mřížka je vyrobena technologií Ca, tedy olovo legované vápníkem, může být litá i tažená (stretch metal) nebo i power frame.

Výhody hybridního akumulátoru

  • poctivá pozitivní mřížka, většinou silnější až 1,4 mm, nejkvalitnější Ca/Ca baterie se pohybují v rozmezí 0,9 -1,2 mm, AGM baterie mají plusovou desku litou 1,4 mm
  • snáší lépe hluboké vybití, širší pracovní rozsah
  • dlouhá životnost při kvalitní údržbě
  • životnost končí postupně (Ca/Ca najednou)
  • nižší dobíjecí napětí, menší riziko práce v podvybitém stavu a následné sulfatace

Nevýhody hybridního akumulátoru

  • rychlejší samovybíjení, kratší doba skladovatelnosti bez dobíjení (3 měsíce)

Měření parametrů hybridní baterie

Běžně používané elektronické bezzátěžové testery pro měření proudu vykazují nižší hodnoty a to někdy až o 30% než baterie Ca/Ca. Je to dáno konstrukcí desky, tyto přístroje neměří skutečný startovací proud ale vnitřní odpor baterie, ten je u hybridní baterie, zvláště pak se silnými deskami vyšší než u odpovídající baterie Ca/Ca se stejnými parametry. Během provozu akumulátoru dochází uvnitř k chemickým reakcím, které mění vnitřní odpor a proud naměřený tím stoupá, tato skutečnost platí pro všechny typy baterií, z tohoto důvodu výrobci všech bezzátěžových testerů nedoporučují jejich použití na nové baterie


Vápníkové baterie - Ca/Ca

Může být se zátkami, uzavřená nebo vzhledově uzavřená s možností přístupu do jednotlivých článků (pro přístup reklamačního technika). Plus mřížka je vyrobena technologií Ca, bývá litá gravitační metodou, litá pod tlakem, tažená (stretch metal), power frame. V případě tažené mřížky nemá rámeček, pokud je mřížka hodně tenká (0,7 – 0,8mm) nebo oka velká, hrozí zkroucení a vysypání aktivní hmoty, to je nejčastější problém nekvalitních baterií. Mínusová mřížka je také vyrobena technologií Ca, tedy olovo legované vápníkem, může být litá i tažená (stretch metal) nebo i power frame.

Výhody Ca/Ca akumulátoru

  • velmi dlouhá skladovatelnost, dle výrobce a typu baterie 6 – 18 měsíců
  • je vyvinuta pro moderní vozidla s množstvím elektroniky (jenom je třeba kontrolovat hodnotu napětí baterie, neměla by dlouhodobě klesnout pod 12,4 V)

Nevýhody Ca/Ca akumulátoru

  • nesnáší hluboké vybití, malý pracovní rozsah
  • při špatném provozu baterie krátká životnost, potřebuje vyšší dobíjecí napětí, větší riziko práce v podvybitém stavu a následné sulfatace
  • životnost končí najednou

Měření parametrů Ca/Ca baterie

Běžně používané elektronické bezzátěžové testery pro měření proudu vykazují odchylku cca 10%, to je  dáno různou konstrukcí jednotlivých akumulátorů. Během provozu akumulátoru dochází uvnitř k chemickým reakcím, které mění vnitřní odpor a proud naměřený stoupá, tato skutečnost platí pro všechny typy baterií, z tohoto důvodu výrobci všech bezzátěžových testerů nedoporučují jejich použití na nové baterie.


AGM baterie

Technologie AGM (absorbed glass mat) je technologie, při níž není v článcích mezi elektrodami elektrolyt v tekuté formě, ale je nasáklý v netkané tkaníně ze skelných vláken(tzv. separátor, odděluje vzájemně kladné a záporné elektrody). Baterie postavené na této technologii jsou velmi výkonné, mají výborné nabíjeccí charakteristiky, to znamená, že při vybití je mnohem snažší a rychlejší je nabít a také jsou velmi dobře odolné proti cyklické zátěži(nabíjení a vybíjení).

Baterie typu AGM jsou absolutně bezúdržbové, odolné proti vytečení elektrolytu a bezpečné.

Baterie na technologii AGM jsou vhodné pro náročné použití, do moderních aut, která mají nadstandardní elektrickou výbavu. Také jsou vhodné do vozidel vybavených funkcí Start&Stop (tzn. za jednu jízdu musí baterie mnohokrát nastartovat motor během okamžiku), včetně funkce regeneračního nabíjení, tedy rekuperace brzdné energie.

Výhody AGM akumulátoru

  • absolutně bezúdržbové
  • odolné proti vytečení elektrolytu
  • vysoce výkonné
  • vhodné do vozů se systémy Start&Stop s regeneračním brzděním
  • odolná proti otřesům
  • možnost umístění i v náklonu včetně umístění v kabině řidiče (neuniká žádný plyn)
  • nízké samovybíjení
  • vyšší výkon pro krátkodobé startovací proudy (vyšší startovací proudy)
  • zvýšená odolnost při cyklickém zatížení
  • delší životnost při správném dobíjení

Nevýhody AGM akumulátoru

  • vyšší cena oproti CA/CA akumulátorům
  • nabíjet baterie typu AGM lze pouze nabíječi, které mají režim pro nabíjení akumulátorů AGM/GEL

Upozornění, pokud je ve vozidle AGM akumulátor z výroby, není vhodné používat Vápníkový Ca/Ca akumulátor a i obráceně! Dobíjecí charakteristika je jiná a dojde k poškození akumulátoru.

  • toto uvádíme, protože z praxe víme, že spousta osob chce ušetřit a koupit levnější typ akumulátoru
  • taktéž je často akumulátor zaměněn za jiný typ z neznalosti a toto se dějě bohužel i v autoservisech

Základy údržby akumulátoru

Pokud nabíjecí soustava funguje správně a vozidlo je v běžném provozu (bez častých startů a dalších odstávek), stačí kontrolovat hladinu elektrolytu jednou za půl roku (pokud nejde o uzavřený akumulátor). Při teplém počasí nebo při náročném provozu může být vhodné hladinu kontrolovat častěji. V případě potřeby se dolévá jen destilovaná voda, ihned po dolévání není směrodatné případné měření hustoty. V případě další odstávky vozidla je nutné akumulátor pravidelně dobíjet. Pokud dojde k vybití (stav dlouhodobě pod 12,4V) je nutné akumulátor připojit na vhodnou nabíječku a zapnout rekondiční režim. Akumulátor se musí udržovat čistý, prach na povrchu v kombinaci s vlhkem způsobuje vodivou vrstvu mezi póly, která způsobuje vybíjení ! V plně nabitém stavu mráz do –50°C nevadí, při vybitém stavu může už při –10°C dojít k zamrznutí a následnému poškození. Při skladování je nízká teplota výhodná, jelikož snižuje samovybíjení. Uskladněné akumulátory je nutno kontrolovat každé 3 měsíce, případně dobít. V případě nevhodné údržby a používání dojde k poškození akumulátoru (sulfataci). Pokud je sultaface v mírném stádiu, lze jí částečně odstranit připojením na kvalitní nabíječku s rekondičním režimem.


Kvalitní autonabíjěčky baterií

Pro pravidelnou domácí údržbu, ale i pro profesionální použití doporučujeme švédské autonabíječky CTEK. Toto není jen reklamní tvrzení z letáku, máme to osobně vyzkoušeno, prodáváme autobaterie LINECAR77,  VARTA motobaterie MOTOBATT, nabíječky CTEK používáme každý den.

 

Úroveň nabití akumulátoru 100% 70% 50% 25%
Napětí 12,8 - 12,6 V 12,5 – 12,4 V 12,4 – 12,2 V 12,2 – 11,9 V


Článek Jakou autonabíječku koupit? najdete zde.


Sulfatace akumulátoru

je nežádoucí jev vyskytující se u olověného akumulátoru, když je delší dobu – řádově dny – ponechán v nedostatečně nabitém (případně vybitém) stavu. Podstatou tohoto jevu je postupný vznik krystalů síranu olovnatého (PbSO4) na elektrodách. Na rozdíl od původního amfoterního síranu, se vzniklé krystaly zúčastňují přeměn aktivní hmoty elektrod jen ve velmi omezené míře. Následkem toho dojde ke snížení kapacity akumulátoru. Dalším negativním důsledkem sulfatace je nárůst vnitřního odporu (a snížení vodivosti), který má za následek snížení napětí a proudu dodávaného akumulátorem, zvláště při velkých proudových odběrech. V případě, že se lze podívat dovnitř akumulátoru, je možné přítomnou sulfataci poznat – projevuje se přítomností bílých lesklých skvrn na elektrodách. Rychlost vzniku krystalů síranu olovnatého závisí na teplotě a míře vybití akumulátoru – s rostoucí teplotou a vybitím rychlost narůstá. Plně vybitý akumulátor při vyšší teplotě (více než 25 °C) výrazně sulfatuje již během jednoho dne; při nižších teplotách až po více dnech. U akumulátoru, který je vybit jen trochu, výraznější sulfatace nastává asi po třech a více dnech; v chladu po týdnu a více.


 

Nahoru

 
 
 
 
 
 

Valvoline Durablend 4T 20W-50 1L

 

bez DPH: 142,50 Kč
s DPH: 172,43 Kč
 

Valvoline Durablend 4T 10W-40 1L

 

bez DPH: 135,00 Kč
s DPH: 163,35 Kč
 

YATO Hák pro zvedání dřeva lesnické 450mm, YT-79904

 

bez DPH: 321,71 Kč
s DPH: 389,27 Kč

Kompletní přehled »

 

GAV Hlava na čerpání 8mm, GV-0658

 

bez DPH: 42,72 Kč
s DPH: 51,69 Kč
 

YATO Multifunkční nůž 9 funkcí 160 mm, YT-76041

 

bez DPH: 219,86 Kč
s DPH: 266,03 Kč
 

Vzduchový filtr ALCO MD-9484

 

bez DPH: 148,02 Kč
s DPH: 179,10 Kč

Kompletní přehled »

 
Navštívené produkty
naposledy navštívené produkty
 
 
 
 
Vzduchový filtr ALCO MD-9298 POZOR !!! vyhrazujeme si možnost dodat náhradu od jiného výrobce, který bude kvalitativně stejný nebo lepší cena filtru bude zachována, nebude-li dohodnuto jinak (napíšeme nebo zavoláme) zpravidla jsou náhrady od značek MANN HUMELL, FILTRON, PURFLUX, MAHLE ORIGINAL, HENGST FILTER, MEYLE POHOV MD-9298 ALCO RB1457433616 BOSCH VA585120 VALEO MALX569 MAHLE MHC40124 M+H
Filtr palivový MANN-FILTER WK 853/24 Typ vozidla:Osobní vnější průměr [mm]: 85 výška [mm]: 168 Další objednací čísla: OPEL: 813058, GENERAL MOTORS: 13235540, GENERAL MOTORS: 93189375,
YATO Bit plochý 1/4" 3 x 25 mm 1 ks, YT-7800-01 délka (mm): 25 rozměr: 1/4" velikost plochý: 3 mm tvrdost (HRC): 58-62
RAVENOL VSG 75W-90 GL4/5 60L Plně syntetický univerzálně použitelný přev.olej pro mechanické a rozdělovací převodovky a rozvodovky nákladních automobilů, zemědělských a stavebních strojů. Splňuje specifikace: MIL-L 2105 D MB 235.8, MB 235.11 MAN 342 Typ S-1 ZF TE-ML 12B, 16F, 17B SCANIA STO 1:0 Renault LKW DAF LKW (für verlängerte Intervalle) VOLVO 97312 / 97315 IVECO, BOT 328, 130M, 720 BMW 83229407768, BMW OSP, BMW SAF-XO Náhrada za Castrol Syntrax Longlife 75W-90 GL5 Bezpečnostní...
YATO Nástavec 3/4" 24 mm šestihranný, YT-1305 Precizně zpracovaný šestihranný nástavec 3/4". Zhotovení z kvalitní oceli CrV50BV30. Technická data rozměr 24 mm zakončení 3/4" délka 50 mm
Filtr kabinový s aktivním uhlím MANN-FILTER CUK 2672 Typ vozidla:Osobní délka [mm]: 267,5 Šířka [mm]: 192 výška [mm]: 29,5 typ filtru Další objednací čísla: OEM-TD: 3A0 819 644, OEM-TD: PUK 1026 E, VAG: 3A0091800, FI K1045A
Filtr kabinový s aktivním uhlím MANN-FILTER CUK 2230 Typ vozidla:Osobní délka [mm]: 219 Šířka [mm]: 214 výška [mm]: 43,5 typ filtru Další objednací čísla: MITSUBISHI: 7803A028, MITSUBISHI: MR500058, MITSUBISHI: XR500058D,
Gumové koberce CITROEN C2 03- okraj 3cm Přesné gumové autokoberce pro CITROEN C2 03- , mají zvýšený cca okraj 3cm a jsou tvarovány pro tento konkrétní model vozidla. Tím je zajištěna jedinečná ochrana podlah interiéru před znečištěním. Tyto koberce jsou spíše vhodné pro vozidla, kde je očekáváno silné znečištění, tedy kde dochází často k vystupování a nastupování v blátě a sněhu. Označení na koberci se může lišit v závislosti na výrobci. Jeli v názvu uvedeno: například 2002-,...
Filtr kabinový s aktivním uhlím MANN-FILTER CUK 2847 Typ vozidla:Osobní délka [mm]: 278 Šířka [mm]: 219 výška [mm]: 41 Další objednací čísla: PORSCHE: 95857221900, VAG: 7P0819631,
Zástrčka plochá ISO jazýček -kolík- Objednací kódy jiných dodavatelů :
 

© Copyright Obchod77.cz s.r.o. 2020

Používáním těchto stránek souhlasíte s tím, že využíváme soubory cookies, které jsou nutné pro 100% funkčnost těchto stránek. podrobnosti