Registrace Zapomenuté heslo?
 
přihlašovat automaticky
 
 
 
 
 

Celková cena s DPH:0,00 Kč

 
 

Autobaterie - přehled, dobíjení, sulfatace

Na našem automobilovém trhu se nejčastěji používají tři typy autobaterií:

Hybridní baterie

Hybridní baterie (již starší typ, ale stále v prodeji) má vždy zátky, je třeba kontrolovat hladinu elektrolytu, případně dolít (je bezúdržbová dle normy DIN). Většina hybridních baterií se však dolití během života nedočká a ani to často nepotřebují, je to dáno tím, že minusová deska baterie hybridní a Ca/Ca jsou vlastně principielně stejné. Plus mřížka je vyrobena technologií Pb legované antimonem, tzv. nízkoantimonová mřížka, vždy litá, má pevný rámeček (zpevňuje mřížku, omezuje vypadávání aktivní hmoty, prodlužuje životnost), nelze šidit tím, že mám tenkou desku, technologicky nemožné. Kvalita a provedení plus desky ovlivňuje životnost baterie zásadním způsobem. Mínusová mřížka je vyrobena technologií Ca, tedy olovo legované vápníkem, může být litá i tažená (stretch metal) nebo i power frame.

Výhody hybridního akumulátoru

  • poctivá pozitivní mřížka, většinou silnější až 1,4 mm, nejkvalitnější Ca/Ca baterie se pohybují v rozmezí 0,9 -1,2 mm, AGM baterie mají plusovou desku litou 1,4 mm
  • snáší lépe hluboké vybití, širší pracovní rozsah
  • dlouhá životnost při kvalitní údržbě
  • životnost končí postupně (Ca/Ca najednou)
  • nižší dobíjecí napětí, menší riziko práce v podvybitém stavu a následné sulfatace

Nevýhody hybridního akumulátoru

  • rychlejší samovybíjení, kratší doba skladovatelnosti bez dobíjení (3 měsíce)

Měření parametrů hybridní baterie

Běžně používané elektronické bezzátěžové testery pro měření proudu vykazují nižší hodnoty a to někdy až o 30% než baterie Ca/Ca. Je to dáno konstrukcí desky, tyto přístroje neměří skutečný startovací proud ale vnitřní odpor baterie, ten je u hybridní baterie, zvláště pak se silnými deskami vyšší než u odpovídající baterie Ca/Ca se stejnými parametry. Během provozu akumulátoru dochází uvnitř k chemickým reakcím, které mění vnitřní odpor a proud naměřený tím stoupá, tato skutečnost platí pro všechny typy baterií, z tohoto důvodu výrobci všech bezzátěžových testerů nedoporučují jejich použití na nové baterie


Vápníkové baterie - Ca/Ca

Může být se zátkami, uzavřená nebo vzhledově uzavřená s možností přístupu do jednotlivých článků (pro přístup reklamačního technika). Plus mřížka je vyrobena technologií Ca, bývá litá gravitační metodou, litá pod tlakem, tažená (stretch metal), power frame. V případě tažené mřížky nemá rámeček, pokud je mřížka hodně tenká (0,7 – 0,8mm) nebo oka velká, hrozí zkroucení a vysypání aktivní hmoty, to je nejčastější problém nekvalitních baterií. Mínusová mřížka je také vyrobena technologií Ca, tedy olovo legované vápníkem, může být litá i tažená (stretch metal) nebo i power frame.

Výhody Ca/Ca akumulátoru

  • velmi dlouhá skladovatelnost, dle výrobce a typu baterie 6 – 18 měsíců
  • je vyvinuta pro moderní vozidla (jenom je třeba kontrolovat hodnotu napětí baterie, neměla by dlouhodobě klesnout pod 12,4 V)

Nevýhody Ca/Ca akumulátoru

  • nesnáší hluboké vybití, malý pracovní rozsah
  • při špatném provozu baterie krátká životnost, potřebuje vyšší dobíjecí napětí, větší riziko práce v podvybitém stavu a následné sulfatace
  • životnost končí najednou

Měření parametrů Ca/Ca baterie

Běžně používané elektronické bezzátěžové testery pro měření proudu vykazují odchylku cca 10%, to je  dáno různou konstrukcí jednotlivých akumulátorů. Během provozu akumulátoru dochází uvnitř k chemickým reakcím, které mění vnitřní odpor a proud naměřený stoupá, tato skutečnost platí pro všechny typy baterií, z tohoto důvodu výrobci všech bezzátěžových testerů nedoporučují jejich použití na nové baterie.


EFB autobaterie

Technologie EFB pro osobní auta se využívá nejčastěji u vozidel které mají START-STOP bez rekuperace.
 

 

Výhody EFB akumulátoru

  • vyšší životnost oproti Ca/Ca typům, vydrží více startů a lépe snáší vybití
  • zlepšené přijímání nabíjení oproti Ca/Ca typům (rychleji se dobíjí)
  • odolnější konstrukce proti vybracím

Nevýhody EFB akumulátoru

  • trochu vyšší cena oproti Ca/Ca typům

AGM autobaterie

Technologie AGM (absorbed glass mat) je technologie, při níž není v článcích mezi elektrodami elektrolyt v tekuté formě, ale je nasáklý v netkané tkaníně ze skelných vláken(tzv. separátor, odděluje vzájemně kladné a záporné elektrody). Baterie postavené na této technologii jsou velmi výkonné, mají výborné nabíjeccí charakteristiky, to znamená, že při vybití je mnohem snažší a rychlejší je nabít a také jsou velmi dobře odolné proti cyklické zátěži(nabíjení a vybíjení).

Baterie typu AGM jsou absolutně bezúdržbové, odolné proti vytečení elektrolytu a bezpečné.

Baterie na technologii AGM jsou vhodné pro náročné použití, do moderních aut, která mají nadstandardní elektrickou výbavu. Také jsou vhodné do vozidel vybavených funkcí Start&Stop (tzn. za jednu jízdu musí baterie mnohokrát nastartovat motor během okamžiku), včetně funkce regeneračního nabíjení, tedy rekuperace brzdné energie.

Výhody AGM akumulátoru

  • absolutně bezúdržbové
  • odolné proti vytečení elektrolytu
  • vysoce výkonné
  • vhodné do vozů se systémy Start&Stop s regeneračním brzděním
  • odolná proti otřesům
  • možnost umístění i v náklonu včetně umístění v kabině řidiče (neuniká žádný plyn)
  • nízké samovybíjení
  • vyšší výkon pro krátkodobé startovací proudy (vyšší startovací proudy)
  • zvýšená odolnost při cyklickém zatížení
  • delší životnost při správném dobíjení

Nevýhody AGM akumulátoru

  • vyšší cena oproti CA/CA akumulátorům
  • nabíjet baterie typu AGM lze pouze nabíječi, které mají režim pro nabíjení akumulátorů AGM/GEL

Upozornění, pokud je ve vozidle AGM akumulátor z výroby, není vhodné používat Vápníkový Ca/Ca či EFB akumulátor!

  • toto uvádíme, protože z praxe víme, že spousta osob chce ušetřit a koupit levnější typ akumulátoru
  • taktéž je často akumulátor zaměněn za jiný typ z neznalosti a toto se dějě bohužel i v autoservisech

Základy údržby akumulátoru

Pokud nabíjecí soustava funguje správně a vozidlo je v běžném provozu (bez častých startů a dalších odstávek), stačí kontrolovat hladinu elektrolytu jednou za půl roku (pokud nejde o uzavřený akumulátor). Při teplém počasí nebo při náročném provozu může být vhodné hladinu kontrolovat častěji. V případě potřeby se dolévá jen destilovaná voda, ihned po dolévání není směrodatné případné měření hustoty. V případě další odstávky vozidla je nutné akumulátor pravidelně dobíjet. Pokud dojde k vybití (stav dlouhodobě pod 12,4V) je nutné akumulátor připojit na vhodnou nabíječku a zapnout rekondiční režim. Akumulátor se musí udržovat čistý, prach na povrchu v kombinaci s vlhkem způsobuje vodivou vrstvu mezi póly, která způsobuje vybíjení ! V plně nabitém stavu mráz do –50°C nevadí, při vybitém stavu může už při –10°C dojít k zamrznutí a následnému poškození. Při skladování je nízká teplota výhodná, jelikož snižuje samovybíjení. Uskladněné akumulátory je nutno kontrolovat každé 3 měsíce, případně dobít. V případě nevhodné údržby a používání dojde k poškození akumulátoru (sulfataci). Pokud je sultaface v mírném stádiu, lze jí částečně odstranit připojením na kvalitní nabíječku s rekondičním režimem.


Kvalitní autonabíjěčky baterií

Pro pravidelnou domácí údržbu, ale i pro profesionální použití doporučujeme švédské autonabíječky CTEK. Toto není jen reklamní tvrzení z letáku, máme to osobně vyzkoušeno, prodáváme autobaterie LINECAR77,  VARTA motobaterie MOTOBATT, nabíječky CTEK používáme každý den.

 

Úroveň nabití akumulátoru 100% 70% 50% 25%
Napětí 12,8 - 12,6 V 12,5 – 12,4 V 12,4 – 12,2 V 12,2 – 11,9 V


Článek Jakou autonabíječku koupit? najdete zde.


Sulfatace akumulátoru

je nežádoucí jev vyskytující se u olověného akumulátoru, když je delší dobu – řádově dny – ponechán v nedostatečně nabitém (případně vybitém) stavu. Podstatou tohoto jevu je postupný vznik krystalů síranu olovnatého (PbSO4) na elektrodách. Na rozdíl od původního amfoterního síranu, se vzniklé krystaly zúčastňují přeměn aktivní hmoty elektrod jen ve velmi omezené míře. Následkem toho dojde ke snížení kapacity akumulátoru. Dalším negativním důsledkem sulfatace je nárůst vnitřního odporu (a snížení vodivosti), který má za následek snížení napětí a proudu dodávaného akumulátorem, zvláště při velkých proudových odběrech. V případě, že se lze podívat dovnitř akumulátoru, je možné přítomnou sulfataci poznat – projevuje se přítomností bílých lesklých skvrn na elektrodách. Rychlost vzniku krystalů síranu olovnatého závisí na teplotě a míře vybití akumulátoru – s rostoucí teplotou a vybitím rychlost narůstá. Plně vybitý akumulátor při vyšší teplotě (více než 25 °C) výrazně sulfatuje již během jednoho dne; při nižších teplotách až po více dnech. U akumulátoru, který je vybit jen trochu, výraznější sulfatace nastává asi po třech a více dnech; v chladu po týdnu a více.


Starou autobaterii můžete přivést do 60 dnů od data prodeje a vrátíme Vám za ní peníze.

 
Kapacita baterie
Ah
Cena výkupu
Kč včetně DPH
44 - 55 120
56 - 59 150
60 - 70 160
71 - 94 200
95 - 139 240
140 - 179 400
180 - 219 480
220 -  580

 

Nahoru

 
 
 
 
 
 

Patice autožárovky 3x16q, T20, W21/5W, WY21/5W

bez DPH: 94,05 Kč
s DPH: 113,80 Kč
 

Patice autožárovky 3x16d, T20, W21W, WY21W

bez DPH: 94,05 Kč
s DPH: 113,80 Kč
 

Pružný upínač 150cm, plochý

 

bez DPH: 56,10 Kč
s DPH: 67,88 Kč

Kompletní přehled »

 

přilba LONGUS Erturia modrá Inmold L-XL/58-61cm

 

bez DPH: 468,66 Kč
s DPH: 567,08 Kč
 

Gumové koberce ŠKODA SUPERB I 01-08 okraj 3cm

 

bez DPH: 674,10 Kč
s DPH: 815,66 Kč
 

Akumulátor Motobatt 12V 7Ah MB5.5U 90A

 

bez DPH: 584,40 Kč
s DPH: 707,12 Kč

Kompletní přehled »

 
Navštívené produkty
naposledy navštívené produkty
 
 
 
 
MANN-FILTER HU 719/5 X Typ vozidla:Osobní vnější průměr [mm]: 61 vnitřní průměr [mm]: 30 Vnitřní průměr 1 [mm]: 30 výška [mm]: 112,7 Další objednací čísla: MD475, MD-475 OEM-TD: AC 6204 E, PORSCHE: 99610722552, PORSCHE: 99610722553, PORSCHE: 99610722560, FI OE664, BO 1457429144
Kabelové oko R 3,7mm Rudá pro průřez vodice 0,5 - 1,5mm2 Modrá pro průřez vodice 1,5 - 2,5mm2 Žlutá pro průřez vodice 2,5 - 6,0mm2 Objednací kódy jiných dodavatelů : 141503 Velkoobchod prodej pouze po 100 ks, jinak za M.O. ceny
Zvuková signalizace zařazené zpátečky 12V Modul signalizace zařazení zpátečky, přerušovaný tón 500Hz, 105dB. Balení obsahuje: klakson, relé ZK, konektory, izolační kryty konektorů.
VOREL Kartáč drátěný čelní 100 mm pomosazený drát, TO-06971 Kartáč kotoučový pro úhlové brusky, zhotovení pomosazený ocelový drát vlnitý. Kotouč má průměr 100 mm, je vhodný pro použití do 8500 ot/min a je opatřen upínácím závitem M14. Vhodný pro leštění, či odstraňování nečistot různých velikostí. otáčky max. 8500 ot/min rozměr kotouče 100 mm
VOREL Klíč nástrčný 13 mm typ "T" 190 mm, TO-56790 Klíč s vnitřním šestihranem dlouhý 190 mm, velikost šestihranu 13 mm. Vyrobeno z odolné oceli. Umožňuje rychlou manipulaci se šestihrannými šrouby bez použití dalších objímek a držadel. Užitečné v garáži a dílně. délka 190 mm velikost 13 mm
YATO Multifunkční nůž 9 funkcí 160 mm, YT-76041 Multifunkční nůž YATO je multifunkční nástroj, který najde uplatnění kdekoliv. Provedení nástrojů je zpracováno z kvalitní nerezové oceli, rukojeť je tvarována z hliníku. Nožík je vybaven několika nástroji a to nožem, křížovým a plochým šroubovákem, pilkou, pilníkem, drátořezem, škrabkou a otvírákem, především pak kombinačními kleštěmi. Nožík díky svým funkcím najde uplatnění opravdu všude a je tedy dobré ho mít vždy při ruce....
VOREL Míchadlo spirálové 75 x 400 mm, TO-09048 Míchadlo o průměru 75 mm určené pro míchání těžkých malt, včetně betony, omítky, lepidla. Šestihranný nástavec. Speciální profil míchadla zajišťuje rychlou a dobrou homogenitu směsi. Užitečné při rekonstrukcích a stavebních pracích. typ C-75 rozměry (mm) 400x75 mm
YATO Nástavec 3/4" 21 mm šestihranný, YT-1302 Precizně zpracovaný šestihranný nástavec 3/4". Zhotovení z kvalitní oceli CrV50BV30. Technická data rozměr 21 mm zakončení 3/4" délka 50 mm
YATO Nástavec 3/8" 18 mm na svíčky, YT-3841 Nástavec 3/8" (10mm) na svíčky, vyroben z kvalitní chromvanadiové slitiny oceli CrV 50BV30 a splňující normu DIN 3121 s celkovou délkou 63mm. Funkce AS-DRIVE umožňuje vyvinout větší kontaktní sílu, neboť ke kontaktu se šroubem nedochází na hranách šestihranu, nýbrž v první třetině styčných ploch. Tím nedochází k poničení hlavice šroubu a ořech mnohdy povolí i matice a šrouby již poničené. D1 průměr (mm) 25.8 D2 průměr (mm) 19...
MANN-FILTER C 16 136 Typ vozidla:Osobní vnější průměr [mm]: 155 vnitřní průměr [mm]: 88 Vnitřní průměr 1 [mm]: 12 výška [mm]: 197 Další objednací čísla: MD236, MD-236 OEM-TD: PC 481, OEM-TD: PC 2095 E, ISUZU: 8942320590, OPEL: 4292431, TOYOTA: 1780131050, TOYOTA: 1780154080, TOYOTA: 1780154120, GENERAL MOTORS: 91133369, FI AR351, FF CA4255
 

© Copyright Obchod77.cz s.r.o. 2024